jueves, 1 de julio de 2010

Artesanies

Els efectes del turisme a la capital catalana
Impuls de l'artesania local davant els 'souvenirs'
La Generalitat obre al Gòtic una botiga de «records autòctons»

La premissa de partida és clara: mostrar al turista que els barrets mexicans són precisament això, mexicans, i que Catalunya disposa d'un amplíssim ventall de tradicions que es poden veure plasmades en el souvenir perfecte. No es tracta de desnaturalitzar el souvenir, sinó d'adaptar-lo al lloc que pretén evocar. Així, els records poden continuar sent des del típic imant de nevera fins al no menys típic clauer, encara que amb alguna cosa en comú: portar implícit el que ha estat batejat com la «empremta de Catalunya». Així, amb la intenció de trencar el que el conseller d'Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, defineix com «dinàmica perversa» que impedeix que turistes i artesans s'aprofitin els uns del potencial dels altres, la Generalitat va obrir ahir al carrer dels Banys Nous la botiga de records Empremtes de Catalunya, on es comercialitzen 228 souvenirs «de qualitat» made in Catalunya, que simbolitzen «l'autèntica empremta» de la cultura i el paisatge catalans, amb un disseny acurat i elaborats per artesans «del país».
Aquesta singular botiga de records s'ha obert al local d'Artesania Catalunya, mare de la iniciativa, on fins ara únicament s'exhibien els treballs d'artesans locals, sense opció a compra. La directora de l'entitat, Gemma Amat, explica que la idea de crear la marca registrada Empremtes de Catalunya va sorgir precisament pel fet de trobar-se on es troben, al cor del Gòtic. Els artesans veien amb perplexitat com els turistes compraven souvenirs que no representaven en absolut ni Barcelona ni Catalunya, mentre que els seus productes tenien serioses dificultats per trobar sortida. D'aquesta manera va sorgir la marca registrada Empremtes de Catalunya, que identifica i distingeix productes «artesans del territori, que transmeten els valors del país a través d'elements vinculats a l'art, la cultura, la història i la tradició», segons va explicar ahir el conseller Huguet en la presentació de la botiga, que va definir com «el vaixell insígnia del nou model del marxandatge català.
EL CATÀLEG / Des d'una baldufa –joguina d'allò més nostrada, econòmica i fàcil de transportar–, fins a una pastilla de sabó amb la característica forma de les rajoles del passeig de Gràcia o un mocador inspirat en Miró, els 228 objectes que formen el catàleg –amb preus que van des de poc més d'un euro fins a una mica més de mil–, s'han seleccionat a partir de concursos oberts en diverses localitats amb un jurat d'experts, del qual ha format part el FAD.
Amat va insistir a dir durant la presentació que el catàleg, elaborat amb la participació de 60 tallers, continua obert. Es continuaran convocant concursos, ja que l'objectiu d'aquesta iniciativa és doble: per un costat lluitar contra els denigrats souvenirs porqueria, i per l'altre, donar sortida a la feina dels artesans.
L'EXPANSIÓ / El conseller va apuntar que la intenció és que la iniciativa «s'escampi com una bassa d'oli», i també arribi a hotels i museus de tot Catalunya, on s'estudia poder posar un petit estand amb una representació dels productes relacionats amb el territori en qüestió, a més a més de fer-ho als aeroports, idea en què s'està treballant. A més a més, la reconversió de les ocelleries de la Rambla, que tenen els dies comptats, també s'aprofitarà per donar sortida a aquests productes.

No hay comentarios:

Publicar un comentario